Idag får e-handeln fler och fler kunder. Något som Arne B Andersson som är Nordisk e-handelsrådgivare hos Postnord föreläste om en morgon i mars. Föreläsningen sändes live från Karlstad och till Forshaga Folkets Hus kom en skara nyfikna för att lyssna.
Många små butiker som är lokaliserade i ett centrum har bekymmer med svikande kundunderlag. Det är ett problem som gäller både på landsbygden och i städerna. Allt fler kunder väljer att göra sina inköp i stora köpcentra och online. Att starta en butik online kan ibland bli räddningen för en liten butik i en mindre ort. Arne tog upp ett exempel från Borlänge. Där finns en butik som säljer herrekipering. Den har drivits på samma adress av tre generationer. Normalt sålde butiken tidigare runt 250 studentkostymer varje år. Men försäljningen minskade allt mer i takt med att flera nya köpcentra såg dagens ljus i Borlänge. Då valde ägaren till herrekiperingen att satsa på en shop online. Numera säljer han ungefär 1 200 studentkostymer varje år tack vare den satsningen.
Arne bor i Stockholm men han kommer ursprungligen från Mora. De senaste tio åren har han rest runt i Sverige och hållit föreläsningar två till fyra gånger i veckan.
– Det blir även mycket rådgivning till detaljhandelskedjor och andra e-handlare. Ofta upplever den som har en fysisk butik idag att man tappar trafik till butiken. Man tappar trafik till hela stadskärnan egentligen. Det är lätt att bli lite bitter då. Jag tycker att kommunerna har ett ansvar för det här med köpcenter utanför stadskärnor. Äntligen upplever jag att man har vaknat lite. Ofta har det funnits ett sug efter att få dit ett köpcenter och så börjar man fundera på vart det ska ligga. Då hittar man en gammal åker någonstans utanför centrum och så blir det som det blir. Det håller på att ändras nu. Jag har fått förfrågningar under det senaste halvåret nu från näringslivschefer och liknande där man vill ta ett omtag på detta. Man har börjat se att digitaliseringen överlag får en enorm påverkan på allt. Inte bara att vi köper produkter utan även när det gäller tjänster och service, säger han.
I Forshaga finns flera företag som säljer online. Två av de som i huvudsak säljer sina produkter online är Slagverkskompaniet i Forshaga som säljer trummor och Uffes Blås i Deje som säljer blåsinstrument. Där finns även en liten verkstad med specialistkompetens inom blåsinstrument. Calle Boman från Slagverkskompaniet säger att de skickar över fem tusen försändelser per år.
Föreläsningen med Arne B Andersson ingår i ett projekt med målet att lyfta handeln i Värmland. Projektnamnet är ”Hållbar handelsutveckling i staden”. Det är ett EU-projekt och förutom föreläsningar ingår även utbildningar och workshops. Forshaga kommun är en av de värmländska kommuner som ingår. De andra är Filipstad, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Sunne och Torsby.
– Projektet har pågått sedan 2016 och fortsätter under hela 2018 också. Det vi gör i projektet är att vi hjälper små och medelstora företag. Vi har också mycket rådgivning, till exempel med sociala medier och hur man exponerar sitt företag utåt. Förutom en fysisk butik behöver man flera säljkanaler för att ha flera säljsätt till kunden, säger Kikki Neidre som är projektledare.
Text: Cicci Wik
Bli först med att kommentera