Företagssalongen är gratis att besöka och det brukar alltid finnas företag från Forshaga kommun på plats. Så var det i år också, bland dem fanns Städeriet och Nyqvist Skog AB.
Många besökare som minglar runt bland många utställare och som besöker något eller några av alla de seminarier som det bjuds på. Så kan man sammanfatta en företagssalong, den tionde i ordningen.
– Ja detta var tionde gången och vi har två tillfällen per år. Nu har vi hållit på i fem år och allt började med en lunch med affärsnätverket Närverket. Vi var några stycken på den lunchen som kom fram till att vi saknade en öppen mötesplats för näringslivet där vi kunde visa upp våra varor och tjänster för varandra och ha korta snabba föreläsningar om intressanta ämnen. Så kan det gå när man träffar bra kreativt folk, säger Jacob Lund som är den som håller i trådarna när det är dags.
Den allra första salongen hölls i Wermlandsbankens gamla bankpalats vid Stora Torget. Det var i januari 2013. Det blev ytterligare en Företagssalong i bankens lokaler innan det var dags att flytta till en ny adress.
– Vi är idag i Stadshotellets anrika fina salonger och vi fyller samtliga fyra plan och det passar oss utmärkt i dagsläget, säger Jacob.
Ofta är det utställare som håller i seminarierna och det kan handla om allt mellan himmel och jord. Skogsbruk, solceller, programvaror, reklam och bokföring till exempel.
Det har hänt en del under de här fem åren. Idag är Företagssalongen ett begrepp i det värmländska näringslivet och den är alltid välbesökt och uppskattad av många.
– Alla har blivit proffsigare, det är den största och viktigaste förändringen. Vi som arrangörer, utställarna, föreläsarna och inte minst besökarna är mer professionella idag. Alla som är där har en planerad tanke med sitt deltagande. När man har det, så ger det garanterat ett bra resultat. Den tiden är förbi när när man som utställare sladdar in med sin rollup strax innan det börjar och tror att man ska får ett bra utfall. Idag bjuder utställarna in sina kontakter. De berättar och annonserar för sin omgivning att de är med och de har en genomtänkt tanke och gör ofta en ordentlig uppföljning efteråt. Självklart jobbar vi ständigt på att vi som arrangörer ska bli än bättre för varje gång.
Att genomföra ett event som Företagssalongen kräver en hel del arbete. Planeringen inför nästa salong startar direkt efter att föregående har avslutats.
– Direkt efter vi har stängt portarna till årets salonger, utvärderar vi och börjar förberedelserna för nästa års salonger. De befintliga utställarna får någon vecka på sig att boka plats innan vi erbjuder platserna till nya. Vi skapar ju dagen tillsammans och tar emot förslag på idéer och föreläsningar som kan passa in under 2019. Även om det är mycket beröm så vet vi att allt går att göra bättre. Det känns som det blir än bättre för varje tillfälle men det går att skruva på allt lite till, säger Jacob.
Redan nu kan den som vill boka in 2019 års Företagssalonger i sin kalender. Datum är redan bestämt, vårens salong blir redan den 31 januari och höstens är inbokad den 12 september.
– Kom gärna med idéer som ni tror passar in i mixen, eller om du är intresserad av att hålla en 20 minuter lång, kostnadsfri, föreläsning. Vi vill att alla ska ha möjlighet att får sin röst hörd, så länge det passar in i mixen. Vi kommer även i fortsättningen att ha så låga trösklar som möjligt. Bland annat har vi fri entré så att alla i näringslivet verkligen har möjlighet att delta, säger Jacob avslutningsvis.
Text: Cicci Wik
Bli först med att kommentera