”Tråget” båten som tog ett varv till

Tråget. Foto: Helena Lundgren Landin.
Tråget. Foto: Helena Lundgren Landin.

För sju år sedan förde den lilla båten, ”Tråget”, en tynande tillvaro i en björkdunge nära brandstationen i Deje. Idag är den renoverad och målad och har precis sjösatts för att börja arbeta igen.

Den lilla traktorbåten, eller prejbåten som den här typen av båt också kallas, tillverkades hos Lidwall & Söner i Leksand.
– Lidwall & Söner var huvudleverantör av flottningsbåtar till Klarälven. Just denna har aldrig gått i Klarälven innan, men man hade ett flertal båtar av precis samma modell som kallades Prejaren.
Den som säger detta är Helena Lundgren Landin. Hon arbetar hos Pråmkompaniet och det är hon som har tagit sig an Tråget och renoverat båten. Helena har även forskat och skrivit en bok om Lustenbåtarna. Hon har tagit reda på vart de tog vägen och sedan dokumenterat detta i boken i text och bild. Det blev en mycket uppskattad bok och hon håller regelbundet föreläsningar om båtarna. Företaget som hon arbetar hos, Pråmkompaniet, är ett företag som arbetar med bogsering och pråmuthyrning i Värmland och på västkusten.

När Tråget var ny levererades den först till Stora Kopparbergs Bergslag i Falun 1964. Då var den döpt till Tr Å. Framtill sitter en hydrauliskt lyftbar timmergaffel som kan användas för att knuffa flottningstimmer. Tr Å tjänstgjorde i Falun några år till att börja med. 1976 var båten i tjänst vid Insjöns Sågverk strax söder om Leksand. Då ägdes den av ett företag i Ludvika som arbetade med att bärga sjunktimmer. Det var då någon gång som arbetslaget som använde båten döpte om den till Tråget.

Tråget. Foto: Helena Lundgren Landin.
Tråget som båten såg ut när den köptes tillbaka till Värmland. Foto: Helena Lundgren Landin.

I början av 90-talet fick Tråget följa med till Frykensjöarna där sjunktimmer skulle bärgas. Men av någon anledning blev den aldrig sjösatt där utan blev i stället stående på land i Olevi under några år. När arbetet var klart i Fryken skulle sjunktimmer bärgas i Klarälven, vid Karkerudsdammen. Men då såldes Tråget till en privatperson i Deje. Vad som hände med båten innan den hamnade i björkdungen vid brandstationen finns det säkert någon som vet. Men därefter hade Tråget sällskap av flera pensionerade båtar, både Lustenbåtar och andra båtar, en rostig gammal lastbil och en gammal truck. Alla hade de blivit lämnade åt sitt öde där de stod. Rosten tog hårt på metallbåtarna och de detaljer som var i trä började murkna. Motorrummen var fyllda med regnvatten, löv och grenar.
– Det är ju många i Deje och Forshaga som känner till dem eftersom de stod där så länge, säger Helena.

Men under våren 2015 flyttades båten först till Karlstad. Därefter blev det en retur till Dalarna. Där fick båtens motor en genomgång och sedan provkördes den i Dalälvens mynning i Siljan.
– Efter att ha stått och förfallit i Deje sedan början av 1990-talet såldes Tråget till Dalarna härom året, och det var därifrån vi köpte den hösten 2018. Vi har nu renoverat den under våren, säger Helena.

Färgsättningen är samma som de som användes i Klarälven där Tråget nu har sin hemmahamn.
– Fredagen den 14 juni kom Noréns åkeri från Forshaga och sjösatte båten åt oss. Vi kommer att använda den i vår verksamhet på Pråmkompaniet med pråmuthyrning och bogsering i Klarälven framöver. Intresset är mycket stort för den och de andra flottningsbåtar som vi har stationerade i Skoghall, och den kommer att visas upp för allmänheten på Flottningsbåtens dag lördag 13 juli vid Skoghallsådrans båtförening i Skoghall. Tid för detta blir mellan 10 och 12.30, vid Industrileden i Skoghall, säger Helena.


ANNONS

Läs Värmlandsbygden!


Företag och föreningar stötta lokalt företag

Annons


ForshagaDejeNytt.se cvea.se

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.




Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.