Kulturskolan i Forshaga anordnar kurs i digitalt musikskapande och under sportlovet arrangerade de en ”teaser” för att locka fler att anmäla sig. Ungdomarna som anmälde sig fick lära sig att jobba i ett verktyg online, fullt av både beats, loopar, röster och låtar. Den som själv spelar ett instrument kan koppla in det också.
Lovisa Fhinn är trum- och slagverkspedagog och hon jobbar hos Kulturskolan i Forshaga kommun.
– Jag flyttade till Arvika 2015, där jag fortfarande bor, för att utbilda mig till slagverk- och sångpedagog på musiklärarprogrammet vid Musikhögskolan Ingesund. Hösten 2020 fick jag jobb som trum- och slagverkslärare på kulturskolan i Forshaga – och som jag trivs! Fantastiska kollegor och underbara elever. De Zoom-möten som vi har haft tillsammans med eleverna under sportlovet har funkat väldigt bra upplever jag och min kollega Samuel Olsson, som även är pianopedagog på Kulturskolan. Vi började veckan med en kort introduktion av plattformen för att sedan tillsammans, i en ”collaboration”, skapa en jingel för Löfbergs Lilas nya produkt ”Brännstarkt Kaffe”! Uppgiften var att skapa en max 30 sekunder lång jingel som skulle innehålla både loopar, beats och eget inspelat ljud som skulle passa som ett reklamavbrott i radio. Eleverna kom i gång väldigt fort och deras entusiasm för att tillsammans skapa en riktigt bra jingel lyste igenom deras webkameror och såklart även i resultatet. Vi hoppas nu på att Löfbergs inom snar framtid kommer släppa en ny produkt med namnet ”Brännstarkt Kaffe” så att vi kan sälja jingeln till dom! Jag kan uppdatera dig mer på fredag om hur vi avslutade veckan, säger Lovisa.
Verktyget Soundtrap är en onlinestudio. Eleverna som anmäler sig behöver egentligen inte spela något eget instrument. De kan använda innehållet i Soundtrap och skapa ändå. Det finns en stor samling med till exempel beats, loopar och flera olika instrument att använda för att skapa ny musik. Den som inte vill använda redan färdiga materialet som finns inlagt i onlinestudion kan skapa eget. Det går att koppla in egna instrument och lägga in egen sång i Soundtraps onlinestudio.
– Man skulle väl kunna säga att Soundtrap som tillgängligt musikverktyg verkligen exploderat i samband med pandemin. Det används flitigt av många musiklärare runt om i landet. I Facebookgruppen ”Musiklärare” har det erbjudits digitala kurser av musiklärarkollegor som visar hur de använder sig av programmet i just deras undervisning, säger Lovisa.
Det var fyra Stockholmsmusiker som skapade Soundtrap 2012. De tyckte att det var ”för komplext att skapa musik”, så därför bestämde de sig för att skapa en webbaserad studio som skulle kunna möjliggöra och tillgängliggöra musiksamarbete över internet. 2017 köptes Soundtrap AB upp av Spotify och när pandemin kom såg de till att ”Soundtrap for Education” blev gratis. 2020 fick Soundtrap priset för ”Music Education Solution of the year”.
Den här sportlovsaktiviteten är egentligen tänkt att locka ungdomar att anmäla sig till en kurs med samma namn som finns inom Kulturskolan i Forshaga kommun.
– Två veckor efter sportlovet kommer denna kurs, ”Digitalt skapande”, att finnas tillgänglig att anmäla sig till via Study Along. Inga förkunskaper krävs och vi kommer jobba med liknande grunder och inspelningstekniker som vi har gjort under sportlovet.
Alla kulturskolans elever och deras målsmän får börja med att anmäla sig i ett digitalt system som heter StudyAlong. Det är många kulturskolor i Sverige som använder sig av detta. Där kan de lägga en katalog över kulturskolans utbud av kurser och där kan eleverna boka och betala för sina kurser. De hittar all information de behöver där och de kan även kommunicera med varandra och sina lärare där.
– Idén till att skapa en kurs i digitalt skapande på kulturskolan kom till för över ett år sedan. Vi ville nå ut till fler unga i kommunen och för att göra det sökte vi pengar från kulturrådet för att kunna bredda vårt utbud av kurser i musikundervisning och för att öka vår kompetens inom ämnet. Anledningen till att vi inte kommit till skott förrän nu har berott på olika anledningar. Till största del tror jag att det har och göra med dom anpassningar vi behövt göra av redan befintlig verksamhet, så att vi arbetar och genomför undervisning på kulturskolan i enlighet med rådande rekommendationer och restriktioner. Vi har även förhoppningar om att kunna komma ut till ungdomsgårdarna i Deje och Forshaga framöver för att ha fysiska träffar med ungdomar som är intresserade av musikproduktion och musikskapande, säger Lovisa.
Bli först med att kommentera