Det kom en liten historia illustrerad med foton från Erik Aaro i Deje….
– Jag råkade ut för ett motorhaveri med min Citroen 2CV på E4. Men det utvecklades snabbt till en solskenshistoria.
Jag startade min bilresa den 13 juli från Deje i Värmland mot Korpilombolo i Tornedalen. Allt hade gått jättebra men fyra mil söder om Kalix stannade plötsligt bilmotorn. Som tur i oturen stannade bilen precis vid en avtagsväg från E4 och jag styrde in på denna och det var tvärstopp. Jag steg ur bilen och öppnade motorhuven och såg genast att tändstiftet på höger sida hade hoppat ur och hängde i sin tändstiftskabel. Gängorna på topplocket var fördärvade och förstörda.
Jag hade tecknat en försäkring med Assitancekåren Väghjälp innan resan så jag ringde Assistancekåren i Luleå. Efter 70 minuter kom en bärgningsbil från Luleå och vi kunde vinscha upp Lillcittran på bärgningsbilen för vidare färd mot Kalix. Bilen lastades av vid Mekonomen i Kalix. Under denna timmen vid avtagsvägen ringde jag Citronistvännen Häkan Hjerdt, Ekshärad, Värmland. Denne befann sig på Gotland och ägnade sig åt att köra gocart. Håkan kontaktade Citroen Akuthjälpen som sände ett meddelande om akut hjälp.
Tapani Tenhunen ägare till en Citroen 2CV i Kalix såg meddelandet och kontaktade i sin tur Lillcittraspecialisten Markku Holappa i Torneå, Finland.
Haveriet inträffade klockan 11.00, lördagen 17 Juli och redan 17.30 ringde Markku från Torneå mig och sade att han kunde komma i sin husbil med ett nytt fräscht topplock till Kalix. Det var en nästintill otroligt snabb reaktion och aktion av Citroenvänner via Akuthjälpen på mindre än sju timmar var specialisthjälp på väg från Finland.
Hjälp från Assistancekåren i Luleå. Markkus nya topplock. Tändstiftet på Luftintag
Tapani och Markko. Ordning och reda i Markkus bilgarage
Jag var då på väg till en barndomskamrat Bernt Sturk i Siknäs i taxi fyra mil från Kalix. Bernt hade varit lärare i Korpilombolo och därefter politiskt aktiv och kommunalråd i Pajala i tio år. Därefter Kommunalråd i Kalix i ytterligare tio år. Jag sade åt Markku att vi tar det här med topplocksbytet nästa dag hos Tapani i hans bilgarage i Kalix och så blev det.
Jag hade en mycket trevlig och angenäm kväll och afton hos Bernt och hans fru Margareta i Siknäs med mat och dryck tillsammans med gemensamma minnen och om vänner och hurusom det gått för dessa. Jag hyser stor beundran för dessa politiker som Bernt, som snabbt bildar sig en helhetssyn och struktur för att med sin vältalighet bidra till att lösa många gånger komplexa problem inom kommunen.
Nästa dag skjutsade Bernt mig till Kalix. Vid Mekonomen stod redan Tapani med sin bil klar för bogsering av Citroen 2CV till sitt bilgarage. En kvart före utsatt tid var Markku från Torneå på plats med sin husbil och ett fräscht topplock.
Markku började med att lägga ut en filt på garagegolvet och på den placerade han ut sina verktyg och hylsnycklar i en prydlig rad. Han skruvade loss den högra främre stänkskärmen. Tapani assisterade honom med rätt storlek på hylsnycklarna.
Markku jobbade på intensivt hela tiden. Tapani ställde fram ett bord med kaffe och läckra smörgåsar och två gånger fick han säga till att kaffet var klart innan Markku ansåg sig ha tid med en kort kaffepaus. Arbetet gick relativt snabbt och efter tre timmar var allt på plats och motorn kunde provstartas och den gick perfekt.
Nu kunde man bege sig ut på vägarna igen. Jag hade kört drygt 100 mil sedan starten från Deje i Värmland. Och innan jag var åter i Värmland efter en månad hade jag kört 500 mil.
Markkus reparation höll hela vägen och gör det idag också, den dag som idag är. Motorhaveriet med Citroen 2CV i Kalix slutade i en solskenshistoria vad gäller snabbhet och access till specialisthjälp från Finland och Torneå tack vare Citroenklubbens Akuthjälp.
Erik Aaro
Deje 19 augusti 2021
Bli först med att kommentera