Det blev nyligen offentligt att det blir en stor barnloppis i Deje igen. Denna gången den andra april. Det brukar bli ett välbesökt arrangemang. Arrangör är Deje Barnloppisförening och Emma Hansen är en av de drivande i föreningen.
Det brukar bli en barnloppis på våren och en på hösten men pandemin har gjort att det inte blev någon alls under 2020.
‒ Ja vi ställde in helt och hållet under 2020, och under 2021 genomförde vi tre mindre loppisar med många anpassningar för att slippa köer och trängsel och vara smittsäkra. Det lyckades vi med. Nu kommer vi fortsätta med vissa “pandemi-åtgärder” trots att restriktionerna är borta. Bland annat att alla kunder måste boka en tid för att komma och shoppa, vi upplevde att det gick så mycket smidigare och bättre när det inte var någon trängsel, säger Emma.
Senast det arrangerades en barnloppis var i oktober 2021, innan dess var det en i juli och en i maj.
Emma bor i Hällekil och hon kommer ursprungligen från Enköping. Hon säger att det är av helt egoistiska skäl som hon är med och anordnar barnloppisar. Hon vill själv kunna köpa billiga barnkläder till sina barn. Erfarenheter från den typen av arrangemang hade hon med sig till Värmland.
– Jag hann vara med och ordna loppis flera gånger i Enköping, innan vi flyttade hit till Värmland. Men där var jag bara med och hjälpte till. Men här är jag drivande. Det var bra att vara med och hjälpa till, då lärde jag mig hur man gör, säger hon.
Deje Barnloppisförening startades 2012. Men det är ingen som vet hur många medlemmar föreningen har.
‒ Vi har ingen medlemsavgift och därför är det svårt att räkna medlemmar. Däremot har vi en väldigt engagerad styrelse på tio personer. Vi har sex träffar per år utöver själva loppisarna, och vi brukar börja planera cirka två månader i förväg. Eftersom vi har gjort detta så många gånger är det mycket som går “på rutin”. Men vi försöker alltid att förbättra oss och bli bättre så därför har vi alltid en utvärdering efter varje loppis. Då följer vi upp inför nästa loppis så lite nytt blir det alltid. Det är jättemycket arbete! Styrelsen gör en hel del arbete innan, som att boka säljare, marknadsföring, inköp av förbrukningsvaror och inventarier. Till exempel fixa klädställningar, skriva ut skyltar och mycket annat, säger Emma.
Det brukar gå åt väldigt mycket tid till att svara på meddelanden som kommer från både säljare och kunder. Det kan lätt bli tusen meddelanden inför varje loppis, berättar Emma vidare.
‒ Vi i styrelsen träffas därför i god tid innan, för att bestämma vem som ska göra vad och när det ska göras. Vi har en chattgrupp också, där det plingar ofta.
De som anmäler sitt intresse för att vara med som säljare anmäler sig via Facebooksidan. När de har anmält sig får de instruktioner om hur de ska märka sina kläder och saker. De får anmäla sig via den offentliga Facebooksidan. Men när de har anmält sig kan de gå med i en privat Facebookgrupp, som bara är öppen för deltagare och arrangörer. Vilka saker som får tas med till försäljning avgörs av vilken tid på året det är när loppisen arrangeras.
‒ Vi följer ju säsong och det är inte tillåtet att sälja vinterkläder och pulkor och sådant på vårloppisen, och vice versa. Vi har väldigt specifika önskemål om hur kläderna ska märkas och packas ner. Dels för att försvåra för tjuvar, och dels för att förenkla för de som sitter i kassan och vid upplockningen, säger Emma.
Emma har ju varit med under många år nu och hon har massor av minnen som hon samlat på sig genom åren.
‒ Det här är så himla roligt och något som vi ser fram emot mycket och längtar till. När jag startade detta, 2012, var min dotter bara bebis. Jag skulle plocka ihop allt efter loppisen för att alla säljarna skulle komma och hämta sina osålda saker och pengar. På den tiden var jag helt ensam med att fixa allting med loppisen. Min dotter var inte på humör den dagen helt enkelt. Hon ville bara amma. Så när alla säljarna kom för att hämta sina saker satt jag med henne i famnen och ingenting var färdigt. Det blev jättestressigt men alla hade förståelse, som tur var. En annan rolig grej är att folk brukar komma och ställa sig i kö redan två timmar innan vi öppnar. Kön brukar ringla sig från Kulturhuset i Deje upp till vägen, och vidare bort till Ica i Deje. Innan pandemin var det flera hundra personer som kom redan vid öppning. Det är jätteroligt att det är så populärt. Men något vi tar med oss från pandemin är att det är så himla mycket bättre utan köer, säger Emma.
För den som inte har besökt barnloppisen tidigare så kan det vara bra att veta att det brukar finnas över tjugotusen artiklar med allt som hör till barnens värld. Det är en mycket bra chans att fynda barnkläder, leksaker och andra grejer.
‒ Allting är sorterat efter storlek och sort, så det är enkelt för kunden att hitta vad den söker. Sedan betalar man i en kassa när man har handlat färdigt. Vi som säljer kommer dit på fredagen och packar upp våra saker. Sedan är det öppet på lördagen för kunder. Efteråt packar vi ihop allt igen. Det är ett jättejobb, men det är väldigt roligt också. Och viktigast av allt, du som ska komma och shoppa behöver boka en kö-biljett, och det gör du via vår Facebooksida, avslutar Emma.
Facebooksidan Stor Barnloppis >>
Tidigare skrivet om Barnloppisen
Loppis för barnkläder växer och växer 2016-04-29