Omstigning Tjärnheden – kritiken kvarstår

Busstrafiken i Forshaga får kritik
Busstrafiken i Forshaga får kritik. Foto: Uno Ögren

Uno Ögren bor i Olsäter. För några år sedan skrev han en insändare till en av länets tidningar om hur dumt han tycker att det är med busslinjerna 600 och 601. När han ska åka till Forshaga tätort måste han byta buss i Deje vid Tjärnheden.
– ”Omstigning Tjärnheden” är det mest idiotiska Bull kunde hitta på, säger Uno och syftar på Lars Bull som tidigare var vd för Värmlandstrafik. 

Insändaren publicerades visserligen 2014, för åtta år sedan. Men enligt Uno har inget förändrats sedan dess.

Uno Ögren
Uno Ögren bor i Olsäter. Han åker ofta buss till Deje och Forshaga och han är kritisk till hur det fungerar. Foto: Uno Ögren.

– Inget har ändrats, den är lika aktuell idag, säger han. 

Busslinjen 600 följer riksväg 62 och sträckningen går mellan Karlstad och Värnäs, även om de flesta turerna enbart går från Karlstad till Hagfors busstation. Det är bara ett fåtal som går hela vägen till Värnäs. Den här busslinjen går aldrig in i Forshaga tätort utan följer i stället 62:an på ”utsidan” förbi Sisugården. Det gör att den som åker med den här bussen och ska till Deje centrum eller Forshaga centrum måste byta till busslinje 601 för att komma till sitt mål.  

Buss 601 har sin sträckning mellan Karlstad och Tjärnheden i Deje via Almar, Skived och Dejefors.  Vid Tjärnheden finns alltså en möjlighet för den som åker buss 600 från Olsäter att byta till buss 601 för att ta sig till något av kommunens båda centrum där matbutiker och annan service finns.   

Den som ska byta från buss 600 till 601 mot Karlstad som går genom Deje centrum, måste gå en cirka fyra minuter lång promenad för att nå en passage under väg 62. Väl uppe på andra sidan blir det ytterligare en promenad på några meter för att nå väntkuren där 601 stannar. I sin insändare skrev Uno att detta känns som ett hån mot honom som är äldre och har svårigheter att ta sig fram snabbt. 

– Dessutom ställer vanligtvis förekommande förseningar till att man försöker skynda på sina ömmande steg för att inte bli frånåkt – vilket då och då inträffar, förmodligen beroende på att passagerarna en god stund, under väg 62, är utom synhåll för busschaufförerna, lägger han till.  

När samma byte ska ske från andra hållet, alltså norrut mot Olsäter, släpps passagerarna av på fel sida av vägen.
– Då måste man runda bussen, 601, som skymmer sikten. Stress uppstår om buss 600 redan står och väntar vid 62:an och man i hastigheten glömmer att se sig för. Bussen man lämnat står i en parkeringsficka och passerande trafik tar sällan hänsyn. En onödig olycksrisk uppstår!  

Busstrafik i Forshaga.
Busstrafiken i Forshaga kunde vara bättre. Foto: Uno Ögren

Det finns ytterligare en synpunkt som Uno lyfte fram i sin insändare. Det är att resande med buss 601 som ska resa söderut med linje 600 kanske inte hittar rätt väg från den ena bussen till den andra. Han skriver att det kan hända att de tar en farlig genväg över väg 62. Antingen hoppar de över mitträcket eller så går de runt det.
– En direkt livsfarlig manöver! Räcket skymmer dessutom sikten för trafikanter som från Dömlevägen eller norrifrån ska svänga in mot Deje, en redan innan allvarligt olycksdrabbad korsning.  

Uno avslutar den åtta år gamla insändaren med följande konstaterande;
”Som resenär ser jag hela detta nya omstigningsförfarande som ett enda stort feltänk i alla avseenden och står nu, där det ligger på norra Mon, som ett dyrt monument över dumheten!”  

Svar från Värmlandstrafik  

Lars Bull, dåvarande vd för Värmlandstrafik, svarade på Unos insändare. Där skriver han att bytespunkten vid Tjärnheden byggts i samarbete mellan Värmlandstrafik, kommunen och Trafikverket. Han påpekar att det finns en pendlarparkering, tre vindskydd, fyra hållplatslägen och gångvägar mellan dem. Det finns även en cykelparkering med tak och bra belysning. Allt detta för att resenärer ska känna sig säkra. Han skriver även att en sådan bytespunkt ska vara tillgänglighetsanpassad för personer med funktionsnedsättning.  

Ytterligare synpunkter  

En annan insändarskribent blev publicerad 2016, två år senare och skribenten kallar Tjärnheden för ”Värmlands farligaste bussomstigningsplats”. Även i denna insändare finns åsikter om promenaden från buss 600 till busshållplatsen för buss 601 när man reser norrifrån.  

Har du synpunkter, bra, eller dåliga, om busstrafiken i Forshaga kommun? 

Skriv gärna ett mejl till info snabel-a forshagadejenytt.se och berätta. Enligt svensk lag får du vara anonym om du vill vara det. 


Företag och föreningar stötta lokalt företag

Annons


ForshagaDejeNytt.se cvea.se