Reprisreportage: Polstjärnan

Boris Wall som var sekreterare i Ångbåttsällskapet Polstjärnan 2015.
Boris Wall som var sekreterare i Ångbåttsällskapet Polstjärnan 2015.
Detta reportage gjordes ursprungligen i februari 2015.

Vid Lambergskajen ligger två båtar som väntar på våren och sommaren. Det är Ångbåtssällskapet Polstjärnan som håller till där vintertid. Men det är inte bara ”s/s Polstjärnan av Vänern” som ligger där. Även bogserfartyget ”m/s Tingvalla” finns på plats vid kajen.

Varje tisdag är det aktivitet vid kajen, då samlas flera av medlemmarna för att renovera, planera och fika tillsammans. Flera är pensionärer men inte alla. Alla som är intresserade av att stödja och bevara gamla fartyg är välkomna i sällskapet. Förutom Tingvalla och Polstjärnan har föreningen även två flottningsbåtar, Lusten VI och Norsälven 1.

En grön barack på hjul används som fikarum. Där inne finns en lista på projekt som sällskapet har att ta sig an. En del av dem står och väntar, andra är under bearbetning och några är klara.
– Det som står här är nästan bara sådant som behöver göras i maskin men vi prioriterar det, säger Leif Hassel.
– Nu när det har varit så kallt har vi inte kunnat arbeta så mycket ute. Då har vi varit inne och sorterat skruv. Vi har väldigt mycket skruv. Vi har fått dem av Ahlsell, säger Boris Wall som är sekreterare i sällskapet.

Skruven sorteras i en av containrarna som används som verkstad. Där inne står Amanda som är en kamin. Det är hon som håller värmen åt jobbarna där inne.
– Den har suttit i Tingvalla.

Det ligger en grön presenning över Polstjärnan där hon ligger utmed kajen. Leif Hassel och Rickard Andersson bär med sig en kolvstång ombord på båten och sedan vinschar de ner den i maskinrummet. Det ligger en grön presenning över Polstjärnan där hon ligger utmed kajen. Leif Hassel och Rickard Andersson bär med sig en kolvstång ombord på båten och sedan vinschar de ner den i maskinrummet.

Boris pekar på en rund öppning i däcket. Det sitter en rund metallskiva med hål för öppningen och vid relingen står ett lock.
– Här under finns kolboxarna och det kan bli farligt eftersom färsk kol avger farliga avgaser. Det kan ta död på personalen som ska ta hand om den så då behöver man lufta ibland och det gör man här, säger Boris.

Han visar på båtens reling som behöver behandlas så att rosten försvinner. Då används ett speciellt verktyg som slår bort den.
– Det är lite skakigt och bullrigt men det blir väldigt bra. Den sidan är klar, säger han och pekar, och här har vi börjat och ska fortsätta. Vi tar så mycket vi hinner. Sedan ska däcket ses över. Nedre däck gör vi på gammalt sätt med beck och lin men där uppe gör vi på modernt sätt med en syntetblandning.

På väggen utanför hänger lyktor med glas omgärdat av en metallbur.
– Vi har slagit sönder en sådan lykta och nu försöker vi få tag på nya glas. Det borde finnas någonstans tycker jag. Jag har lärt mig att det mesta finns det gäller bara att hitta det. Strömbrytarna på båten är av den gamla typen med två knappar. När du trycker in den ena så åker den andra ut. Det var en ur sällskapet som var i Göteborg och gick in på en gammal elfirma och frågade om sådana. Det visade sig att det fanns flera kartonger med sådana där och vi fick dem. Socklarna som är i trä hade de slängt. Men vi hittade en som svarvade till sådana åt oss.

Inne i Polstjärnans inre finns en köksdel med vedspis. I ett utrymme intill finns ett matbord som består av en fin träskiva med kanter runt om så att inte porslin och annat ramlar av bordet när båten gungar. En trappa ner finns hytter som alla har namn ovanför ingraverat i en liten metallplatta. I fören under däck finns ett sällskapsrum. Överallt finns små fina detaljer, omsorgsfullt renoverade eller nytillverkat efter gammalt mönster. I hytterna finns väggfasta våningssängar. I ett utrymme finns en toalett och en dusch. Gråvattnet från duschen släpps ut direkt från båten, men toalettavloppet går till en tank.

Polstjärnan går i trafik på sommaren och behöver göra 20 turer minst för ekonomins skull. Pengarna som kommer in används för att renovera och bättra på båten.
– Det räcker inte till större underhåll tyvärr. Tingvalla måste in på varv och jag hade räknat med 110 000 till det och det har vi avsatt. Men det räckte inte när vi tog in offerter. Hon skulle varit in i höstas men det gick inte. Nu ska vi se om vi kan skrapa ihop lite till så att det blir av.

 


Företag och föreningar stötta lokalt företag

Annons


ForshagaDejeNytt.se cvea.se