Bylgia var en flodångare som såg dagens ljus hos Göteborgs Mekaniska Verkstad år 1875. Nu har hon enligt uppgift gått till skrot i Kil under förra året, 2024.
2006 låg hon övergiven intill Hammaröleden, nära Café August i Karlstad. Då var hon till salu. Men hon fick ingen framtid. 2020 hade hon flyttat till Lambergskajen, där låg hon rostig och illa medfaren.
Det var Uddeholmsbolaget i Hagfors som beställde henne från Göteborgs Mekaniska Verkstad.
Nedanstående är hämtat ur en blogg som drivs av Mats Werner vars farfarsfar, Olof Andersson, var båten Bylgias första kapten. En post han hade i 19 år fram sin pension. Citatet kommer från Nya Wermlandstidningen den 12 augusti 1875.
”NY ÅNGBÅT
Till Karlstad afgick i söndags från Göteborgs Mekaniska Verkstad, en därstädes nybyggd 14 hkr bogserångare af jern, 60 fot lång, 14 fot bred och endast 3 fot djupgående. Ångaren som är afsedd för bogsering å Klarelfven, är i anseende till sitt ringa djupgående försedd med 2:e propellrar eller s.k. tvillingpropellrar, hvilka hvardera drifvas af en särskild ångmaskin om 7 hkr. Detta är den tredje syskonbåten, som från nämnde verkstad levererats till Klarelfven.”
– Hon hade dubbla ångmotorer och kunde således vända ”på en enkrona”, manövrer som kanske behövdes i det strömma vattnet på älven. Senare i tillvaron, motoriserades fartyget och förkortades. Ännu senare förseddes hon med en modernare överbyggnad, skriver Mats i ett inlägg på Facebook.
HÄR kan du läsa hela Mats Werners blogginlägg om båten Bylgia.