Det är glest med miljömärkt i schampohyllan. Konsum Forshaga hade störst utbud i kategorin ”livsmedelsbutik” och det hade även Life (Duvanhuset) i kategorin ”ej livsmedelsbutik”. Det upptäckte Naturskyddsföreningen när de undersökte butikernas sortiment av miljömärkta hygienprodukter som tvål och schampo i Karlstad, Forshaga och Hammarö.
På lördag startar Miljövänliga Veckan. I år handlar kampanjen om grejerna vi smetar på oss för att hålla oss fräscha, som tvål, schampo och hudkräm.
– I vanliga hygienprodukter vi använder varje dag finns ironiskt nog ofräscha ämnen. Sådant som kan ge kontaktallergier, påverka hormonsystemen i kroppen och farliga kemikalier som hamnar i vattnet, säger Lars-Ola Westerlund, representant för Naturskyddsföreningens lokala ”Handla Miljövänligt” grupp.
För en vanlig konsument är det inte enkelt att veta vilka ämnen man ska undvikadå innehållsförteckningen på en hudkräm är svår att förstå sig på.
För att göra det enklare rekommenderas i första handmiljömärkningarna Svanen och Bra Miljöval och i andra hand ekomärkningarna Cosmos Organic och Natrue. Nu har föreningen varit ute och kollat hur lätt det är att handla märkta tvålar, schampon, hudkrämer och deodoranter i butiker i Karlstad, Forshaga och Skoghall.
– Det var tyvärr svårt att handla schyssta produkter till håret och huden. Butikerna behöver satsa på fler miljömärka produkter och göra dem mer attraktiva för oss kunder. Precis som man gjort med ekomaten, säger Lars-Ola Westerlund.
Den butik som hade flest hygienprodukter med märkningarna Svanen och Bra Miljöval var Konsum Forshaga. Här hittade Naturskyddsföreningen 24 miljömärkta produkter och inga produkter med de ekologiska märkningarna Cosmos Organic och Natrue.
Butiken med flest produkter av ekomärkningarna Cosmos Organic och Natrue var ICA Maxi, som hade 40 produkter med dessa märkningarna.
Sämst på att ha miljömärkta produkter i detta produktsortimentet var Netto på Klaravik, HM i centrumvalvet och BodyShop. Dessa tre hade inte några miljömärkta produkter vid inventeringstillfället av de inventerade produktkategorierna.
– Naturskyddsföreningen gör denna undersökningen för att hjälpa konsumenterna att hitta de få miljömärkta produkter som finns ute i butikerna, men än viktigare är att påverka producenterna och butikerna att ta fram- och saluföra fler miljömärkta produkter. Vi kommer därför fortsätta de kommande två årens Miljövänliga veckan” kampanjerna, med temat att förbättra utbudet av miljövänligare hygienprodukter och kämpa mot sådana produkter som är skadliga för hälsa och miljö, säger Lars-Ola Westerlund.
Källa: Pressmeddelande från Naturskyddsföreningen
Bli först med att kommentera