Övergivna bilar är ett problem

Övergiven bil på Sisuspåret i Forshaga.
Övergiven bil på Sisuspåret i Forshaga.

Mitt i en korsning mellan två av motionsspåren vid Sisu-gården i Forshaga står en övergiven Volvo 854. Vem som kört den och varför den står övergiven just här, på motionsspåret är det ingen som vet. Att bilar som blivit övergivna ofta blir stående är ett problem för kommuner i hela landet.

När det gäller Volvon på Sisuspåret så har polisen varit på platsen och markerat bilen med sina blåvita plastband. Enligt en uppgift är den stulen i Göteborg. Enligt en annan uppgift från ett vittne, som var ute och rörde sig i spåret och som såg när den kom dit, var det ett par unga män som kom körande. De slirade och fastnade och då övergav de bilen och försvann. Vittnet vågade inte göra något utan höll sig på avstånd eftersom de verkade påverkade. I dagsläget vet inte polisen vilka det var som körde bilen till platsen och varför.

Diana Qudhaib är presstalesperson i polisregion Bergslagen.
Diana Qudhaib är presstalesperson i polisregion Bergslagen.

– Polisen kontrollerade bilen under förra veckan och har försökt nå bilägaren, utan resultat.
Det säger Diana Qudhaib som är presstalesperson i polisregion Bergslagen.
– Bortforsling av bilen är bilägarens, alternativt försäkringsbolagets ansvar. I andra hand är det kommunens ansvar att flytta på bilen, säger Diana.

Just den här bilen, vid Sisuspåret, är bara en av många som övergivits. Att överge en bil eller att förvara den på ett sätt som gör att den blir en risk för miljön eller för människors hälsa är olagligt. Skrotbilar innehåller miljö- och hälsoskadliga ämnen som exempelvis bly, kvicksilver, oljor och annat som kan spridas i naturen om bilen blir stående. Att överge en bil kan vara nedskräpning och enligt 15 kapitlet, 26 § i miljöbalken och det är förbjudet att skräpa ner. Det betyder att den som skräpar ner kan åtalas och dömas för det. Den ansvarige för nedskräpningen behöver inte vara densamma som bilägaren. Men det är polisens uppgift att hitta bevisen om det ska bli åtal och så småningom en dom och det är inte alltid så lätt. Däremot är det alltid den som äger bilen som ansvarar för att flytta den om den står där den inte ska stå. Det händer ofta att det inte går att hitta någon ägare och då måste kommunen ta hand om den övergivna bilen. Om bilen är i så dåligt skick att den klassas som vrak går det fortare för kommunen att ta hand om den.

Tidigare fick man en skrotpremie när man lämnade bilen på skrotfirman.
Tidigare fick man en skrotpremie när man lämnade bilen på skrotfirman. Här en bild från Inges bilskrot i Halla.

Hittar du en skrotbil i naturen, på allmän plats eller på din egen mark och du inte vet vem ägaren är så kan du anmäla det till kommunen. Det första de gör när de får in en sådan anmälan är att söka efter ägaren. Om det inte går att få tag på ägaren flyttar kommunen eller eventuellt Trafikverket på den. Om den övergivna bilen står på mar intill en väg som Trafikverket ansvarar för så tar de hand om den och står den på mark där kommunen har ansvaret så blir det kommunen som får flytta den, om inte ägaren själv gör det. Det händer även att polisen flyttar på bilar. Då görs det med stöd av lagen om bilen utgör ett hinder eller fara för andra trafikanter eller om ägaren har obetalda felparkeringsavgifter som överstiger 5 000 kronor. Om Trafikverket, kommunen eller polisen flyttar bilen så hamnar den först på en uppställningsplats. Där kan den sedan bli stående i några månader och om ägaren fortfarande inte hörs av så skrotas den.

Med hjälp av registreringsnumret på Volvon på Sisuspåret går det att ta reda på del. Det är årsmodell 1995 på den och den är obesiktigad. Den skulle ha varit besiktigad i oktober 2019 men den har i stället varit avställd sedan augusti samma år. Ägaren till bilen blev registrerad i oktober i år och det senaste registreringsbeviset som har utfärdats på bilen är daterat 27 oktober 2020. Det går att ta reda på fler uppgifter för den som vill betala en avgift till Transportstyrelsen.

Hur det är med just den här Volvon hade inte polisen svar på när Värmlandsbygden frågade. Men det finns ett utbrett problem med många äldre bilar. Det är så kallade målvakter. Personer som står som ägare på många bilar. Dessa används av personer som inte följer lagen och som inte är så noga med att betala sina parkeringsböter. Men sedan 2014 finns det en lag som fått namnet bilmålvaktslagen. Enligt kronofogden har skulder för felparkingsavgifter nästan halverats sedan lagen kom. Numera måste varje ny köpare av en bil vara noga med att kolla upp om det finns skulder på den registrerade ägaren hos Transportstyrelsen. Om det finns skulder och bilaffären ändå görs upp kan den nya ägaren råka ut för att bilen blir bortforslad med bärgare. För att få tillbaka sin nyinköpta bil måste den nya ägaren sedan se till att alla obetalda felparkeringsböter blir betalda innan bilen lämnas ut igen.

Om bilen som hamnade på Sisuspåret ägs av en målvakt eller inte vet vi inte. Hur det går med den vet vi inte heller. Värmlandsbygden har sökt kommunens miljökontor utan att få svar. Att antalet övergivna bilar har ökat är däremot ett faktum. Fram till 2007 fanns det en skrotningspremie som gav bilägaren en summa när bilen överlämnades till bilskroten. Då skrotades upp till 300 000 bilar varje år. Idag, 13 år senare finns det många fler bilar. Trots det är det inte alls lika många som överlämnas till bilskroten nu. Många skrotbilar hamnar i stället övergivna utefter våra vägar eller i skogen.

Polisen får flytta bilar vars ägare har flera obetalda felparkeringsavgifter.
Polisen får flytta bilar vars ägare har flera obetalda felparkeringsavgifter.

Företag och föreningar stötta lokalt företag

Annons


ForshagaDejeNytt.se cvea.se